KUCHNIA

Energetyczne śniadanie na ciepło – szakszuka z soczewicą

Zjedzenie pożywnego śniadania jest ważne dla dobrego samopoczucia, jak też stanowi skuteczną broń w walce o szczupłą sylwetkę. Pierwszy posiłek dnia powinien skutecznie zaspokoić głód, dodać energii i oczywiście być pyszny. Nasz przepis spełnia wszystkie te wymagania. Jego przygotowanie może trwa nieco dłużej niż usmażenie jajecznicy, ale zdecydowanie warto dla niego wstać wcześniej. Szakszuka z soczewicą to pomysł na śniadanie na ciepło, który koniecznie trzeba wypróbować!

Szakszuka z soczewicą

Ciepłe śniadanie – lepszy smak, więcej energii

Temperatura posiłku ma ogromne znaczenie dla jego smaku oraz przynosi określone korzyści dla organizmu. Jak to? Ciepły posiłek dosłownie ogrzewa organizm od wewnątrz, co jest jednoznaczne z jego pobudzeniem do działania, a jest to szczególnie ważne o poranku. To prawdziwy kop energetyczny, dzięki któremu można nawet zrezygnować z porannej kawy. Poza tym, ma to również znaczenie dla procesu odchudzania – śniadanie samo w sobie jest istotne dla prawidłowego funkcjonowania metabolizmu, zaś ciepłe – znacznie go napędza. Potrawy na ciepło są też po prostu smaczniejsze – smaki są intensywniejsze po obróbce termicznej. Organizm łatwiej poradzi sobie także ze strawieniem ciepłego śniadania. A co ucieszy osoby liczące kalorie, tutaj nie trzeba się o nie zbytnio zamartwiać – nawet bardzo obfite śniadanie zostanie spalone w ciągu dnia, a po takim rozpoczęciu dnia, apetyt na pewno będzie później mniejszy. Szakszuka z soczewicą jest zaś zdrowa, obfita w składniki odżywcze i syta. A jak smakuje…

Szakszuka z soczewicą – lista składników

Szakszuka to popularne obecnie danie, które przywędrowało do nas z Bliskiego Wschodu. Główną rolę odgrywają tu jajka, które gotują się na patelni w pomidorach w towarzystwie aromatycznych przypraw. Nie jest to potrawa skomplikowana, ale za to bardzo efektowna. Można ją podać bliskim jako niedzielne lub świąteczne śniadanie – na pewno będą zachwyceni. W proponowanej przez nas wersji, jajka są skąpane nie tylko w pomidorach, ale także czerwonej soczewicy. Zyskuje na tym smak potrawy, a także jej wartość. Soczewica to skarbnica białka, witamin i minerałów. Jak zatem przygotować taką szakszukę?

Składniki (na 2 porcje)

– 1/4 szklanki czerwonej soczewicy

– 2 jajka

– 3 świeże pomidory (opcjonalnie pomidory krojone w kartoniku lub puszce)

– ząbek czosnku

– mała cebula

– oliwa z oliwek do smażenia

– łyżeczka koncentratu pomidorowego

– przyprawy: sól, pieprz, ostra papryka, kmin rzymski, oregano

– do podania: np. ser feta i bagietka.

Przygotowanie szakszuki krok po kroku

Pierwszą czynnością w przygotowaniu szakszuki jest ugotowanie soczewicy. I tutaj uwaga: jeśli masz rano mało czasu, możesz to zrobić wieczorem – smak potrawy w żaden sposób się nie zmieni. Podczas gotowania soczewicy warto też pamiętać o dodaniu do środka liścia laurowego – unikniesz dzięki temu wzdęć, które powodują warzywa strączkowe. A cały przepis na szakszukę to:

  1. Opłucz soczewicę, wrzuć do rondelka i zalej wodą (w proporcji 1:2), dodaj liść laurowy i sól, gotuj przez ok. 20 minut.
  2. Na dużej i grubej patelni rozgrzej oliwę, zeszklij na niej drobno posiekane cebulę i czosnek.
  3. Pomidory sparz i pokrój w grubą kostkę, dodaj na patelnię razem z przyprawami, podsmaż przez ok. 2 minuty.
  4. Pora na soczewicę i koncentrat – wymieszaj je dobrze z pomidorami i poczekaj aż woda z pomidorów nieco odparuje.
  5. W środku sosu zrób dwa wgłębienia – wbij do nich jajka i posól je po wierzchu.
  6. Poczekaj aż białko jaj się zetnie, żółtko ma być płynne.

Szakszuka najlepiej wygląda podana w całości na patelni. Można zaserwować ją z np. pokruszonym serem feta oraz bagietką (idealną do maczania w sosie). Po takim śniadaniu podołasz każdemu, nawet największemu wyzwaniu!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *